Du måste vara elak om du vill skriva bra

Du måste vara elak om du vill skriva bra

Det finns inget säkrare sätt att tråka ut sin läsare på än att undvika konflikt

Berättelser bygger på konflikt. Rättelse: Bra berättelser bygger på konflikt.

Vi kanske har stenkoll på det men ändå så sitter vi där och skriver ut perfekta liv åt våra karaktärer. Killen de träffar är världens bästa hela tiden (vi kan väl unna henne det?) det går bra på jobbet och alla hennes vänner älskar henne. Genom att aldrig utsätta din karaktär för livets hemskheter skriver du dig själv i ett hörn i tristessens högborg. För vem vill läsa om någons perfekta liv där ingenting händer?

Det kan nämligen inte hända någonting utan en konflikt

Berättelsen kan inte röra sig framåt om det inte skapas konflikt i scenerna. En scen är en serie händelser som sker på en specifik plats, en specifik tid och som driver berättelsen framåt. Någonting nytt händer helt enkelt.  

När jag skriver konflikt så menar jag inte nödvändigtvis bråk. Konflikter hittar du när en karaktär vill någonting men inte får det. (i alla fall inte förrän i slutet). En bra konflikt är när huvudpersonen vill en sak, men behöver en annan. (Där vi som läsare är fullt införstådda med vad detta är). Konflikt hittar du också när två karaktärer vill olika saker. Det klassiska triangeldramat har funkat så många gånger just på grund av att det är en konflikt där någon måste förlora.

love3angle

Du måste ha konflikt i din berättelse, annars sitter du bara med ett gäng välformulerade miljöbeskrivningar. Fastna inte där för att du är för snäll. Jag har fått öva länge på att vara elak. Om vi tänker oss tillbaka till berättelserna om de grekiska gudarna så minns vi kanske att gudarna var väldigt nyckfulla och elaka och lekte med människornas livsöden. De kunde starta en skogsbrand för att de var uttråkade och älskade missförstånd.

Var en grekisk gud

grekgud

Tänk att du är uttråkad och ta hjälp av Murphy’s Law för att lista ut var konflikterna kan blossa upp. Tänk helt enkelt ”vad kan gå fel?” och låt det sedan ske. Om du har hjältekomplex själv och vill att det ska ordna sig för din huvudperson så försök trösta dig med att du kommer få ge dem alla belöningar i slutet, bara de förtjänar dem först.

Utan konflikt är det ingenting som tvingar din karaktär att växa. Gillar din karaktär att sitta hemma och dricka te hela dagarna som måste någonting hända som får henne att ta sig ut. Här vill jag bara varna för en liten men viktig sak.

Det är viktigt att det är din karaktär som driver berättelsen framåt

Protagonisten kan inte vara någon som bara ”råkar ut för saker”. De ska själva sätta sig i en knipa. Kvinnan som gillar att sitta hemma och dricka te kanske längtar ihjäl sig en en väldigt specifik rag doll katt vars uppfödare bor i Norrland. Om kvinnan vill ha katten måste hon sätta sig i bilen och köra upp dit.

Ta da! En berättelse är född. Kvinnan kanske vill ha en katt (mål), men det hon behöver är sällskap (egentligt mål) och det kanske hon får upptäcka längst vägen. DEN HÅRDA VÄGEN. 🙂

Att vara elak kan betyda att du ger din karaktär hemska förutsättningar. Han kanske just har förlorat sitt jobb, blivit vräkt och har ett litet barn som är hungrigt (The pursuit of Happyness). Kanske råkar din karaktär ut för att hela hans familj blir mördad (80% av alla actionfilmer) eller att hennes man är otrogen och har ruinerat dem så hon måste börja jobba igen (the good wife).

Du kan självklart skildra privilegierade människor men då måste det vara nyanserat med konflikt. Alla människor har problem. En världsberömd stjärna kan vara älskad av miljontals människor. Men kan hon lita på att hon blir uppvaktad för den hon är? En överklass familj kanske kämpar mot tiden för att upprätthåll sitt sätt att leva (Downtown Abbey). En prins med en besvärjelse över sig (Skönheten & Odjuret).

Så fundera på vilka problem din karaktär kan ha utifrån vilka de är, vad de vill och vad de behöver.

 

Glöm för grekiska gudarnas skull inte att skriva in konflikt i varje scen.

”Clara åker till jobbet och kommer fram i tid” – är inte intressant.

”Clara åker till jobbet men bussen går sönder och hon kommer inte hinna till det viktiga mötet” – är intressant.

Vi bryr oss mer om Clara i den andra meningen för då får vi använda våra empatiska förmågor. Det behöver inte vara en stor konflikt. Det kan handla ett tjafs om legitimation när huvudperson ska hämta ut ett paket. Jag kommer berätta mer om  hur vi höjer insatserna med hjälp av konflikt i veckan.

Vi måste erkänna för oss själva att vi älskar när det går åt helvete för andra  i böcker . Vi får följa dem medan vi sitter säkert i vår sköna soffa med en kopp te och klappar vår Rag Doll katt.

 

Tycker du att det är svårt eller lätt att vara elak?

2 kommentarer till Du måste vara elak om du vill skriva bra

  1. Haha, visst känner jag igen mig med att vilja det bästa för mina karaktärer. Jag har även förmågan att inte ge dem ett ont ben i hela kroppen. Att de utgår från ärlighet och öppenhet. Så ja, jag tycker det är svårt att vara elak. Även fast jag vet att det blir en bättre historia av det.

    En övning som jag gör ibland är att skriva en scen där det sker tre konflikter.
    Konflikt 1 är mellan personerna i scenen(ex någon tränger sig i kön)
    Konflikt 2 är mellan scenens huvudperson och omgivningen (väder, kliande kläder, dåliga dofter etc.)
    Konflikt 3 är en inre konflikt hos huvudpersonen. (ex inte duga som man är)

    Tycker den övningen är svår, samtidigt som villkoren gör det lättare.
    //Linnea

  2. Det är egentligen inte dåligt, någonstans så säger det att du vill andra väl! Bra att få bekräftat att man inte är en sociopat 😉

    Den övningen är väldigt bra för allmän brainstorming!
    Har du tillämpat det du lärt dig på ditt projekt?

    När vi vet vad huvudpersonens mål är vet vi var berättelsen är på väg. Konflikterna känns naturligare då. Har du listat ut vad din huvudpersons mål är?

Skriv en kommentar